Ängsfagning & biologisk mångfald

Ett sätt att lyfta upp den så viktiga Biologiska Mångfaldens Dag som är den 22 maj i år anordnas en gemensam och öppen för alla – fagning av ängen –  några dagar tidigare nämligen söndag den 19 maj.

I Norrfjärden bedrivs sedan fyra år tillbaka ett projekt att återskapa en slåtteräng.  Ängen avverkas varje höst och höet bärgas för att bli mat till kaniner och får.

Projektets målsättning är att bevara den biologiska mångfalden, rädda den alltmer minskande ängsfloran och bidra till att ge de pollinerande insekterna en fristad.

I maj månad varje år fagas (städas) ängen genom att rensa den från nedfallna löv och kvistar.

Alla som värnar om bina, fjärilarna och ängsfloran är hjärtligt välkomna att deltaga i fagningen!

Tid: Söndag 19/5 kl.10.00 – c:a 14.00.

Plats: Avfärd sker från parkeringsplatsen bakom Circle-K-macken i Norrfjärden kl.10.00 (3 km färdväg).

Utrustning: I mån av tillgång lövräfsa, presenning att bära löv i, fika-/lunchpaket och ev. regnkläder.

Upplysningar: Tommy Bystedt 070-2701616 eller tombys@telia.com.

Ett samarrangemang mellan ängsprojektgruppen, Naturskyddsföreningen i Piteå och Föreningen Norrbottens Flora.