Glad midsommar!

Nu är det snart midsommar, igen! 😉

Vi i Naturskyddsföreningen Piteå vill hälsa alla våra medlemmar och sympatisörer en riktgt glad midsommar!

Här följer några tips som kan vara bra att tänka på inför årets längsta dag:

1. Jordgubbarna

Det kan vara svårt att få tag på ekologiska jordgubbar, men det är faktiskt lätt att odla egna, helt giftfria gubbar (konventionellt odlade besprutas sju, åtta gånger). Har du ingen täppa duger en stor kruka gott.

2. Sillen

Sill är ren midsommarglädje! Det finns gott om den och till skillnad från strömmingen i Östersjön (som tillhör samma art) innehåller den låga halter av dioxiner och PCB, så även barn och gravida kan äta hur mycket de vill.

3. Potatisen

Sorgligt nog är potatis en av våra mest besprutade grödor. Bekämpningsmedlen skadar tyvärr också vattenorganismer och bin. Välj i första hand ekologiskt odlad potatis, så kan du njuta av en helt igenom hälsosam knöl!

4. Gör din egen ost

Färskost är klimatsmart ost! Gör enkelt din egen genom att låta en fet, ekologisk yoghurt rinna av i ett kaffefilter över natten (vasslen kan man använda som degspad till brödbaket) och blanda i vårens vilda primörer: hackade nässlor, löktrav och gräslök. Krydda med örtsalt.

5. Ekonubbe

Här i Norrbotten är det ännu lite för tidigt för flädern, men när den börjar blomma går det utmärkt att göra finfin hemmagjord ekonubbe att ta fram till nästa midsommarafton. Tills dess går det att hålla till godo med systembolagets ganska stora utbud av ekologisk snaps 😉

6. Värm dig med soppa

Kylig midsommar? Värm er med en nässelsoppa. Oerhört gott, billigt, nyttigt och klimatsmart. Perfekt bjudmat även till stora sällskap om man plockar flitigt (till fyra portioner behövs två liter nässlor). Ta späda plantor, eller toppen på grövre skott.

Eller gör en insats mot övergödningen i havet och laga en soppa på svenska, odlade musslor. En fest för badvatten!

7. Goda grannar?

I nästan alla villaområden finns någon som har mer rabarber än den kan ta hand om. Fråga om du får plocka och erbjud en kruka av din egen färskost i utbyte! Förutom att du kan laga världens godaste och miljösmartaste paj lär du känna dina grannar, vilket bäddar för social hållbarhet.

8. Restfest

Matsvinnet utgör en stor del av matens klimatpåverkan, så handla inte hem mer än ni kan äta upp och ta vara på resterna. Låt sista snuttarna ost bli en ostpaj och blanda mosiga jordgubbar i frukostfilen eller i en smoothie. Rester av ägg, sill och potatis kan hackas ihop till en gubbröra dagen efter. Blanda i lite majonnäs, dill eller gräslök och lägg på en bit knäcke – en ny klassisker!

Läs mer om Naturskyddsföreningens tips på riksföreningens hemsida

När solen står som högst och dagen är som längst, då är det dags att fira naturens skönhet och drömma högt tillsammans om den bästa av världar. Med åtta tips för midsommarmaten önskar vi er alla en fin helg och riktigt härlig midsommar!