Premiär för leksaksbytardag

Under lördagen 28/11 firade vi Köpfria dagen genom att anordna en Leksaksbytardag på Gästgivargården i Öjebyn.

Pite-tidningen kom på besök och gjorde ett litet reportage 🙂

julia-gullbrandsson-och-nickol

Premiär för leksaksbyte

ÖJEBYN Barn har ofta ett berg av leksaker – som de tröttnat på. Det har Naturskyddsföreningen i Piteå tagit fasta på genom att anordna leksaksbytardag.

En hel del leksaker hade dukats upp på borden i Gästgivargården i Öjebyn på lördag eftermiddag. Flera barn cirkulerade runt för att kolla in vad de skulle vilja ha. Det bjöds nämligen på gratis leksaker. Enda kravet var att man själv skulle lämna max tio leksaker för barn mellan noll och tolv år.

– Vi vill uppmärksamma överkonsumtionen. Man behöver inte alltid köpa nytt, säger Julia Gullbrandsson, vice ordförande i Naturskyddsföreningens Piteåkrets.

Väcka medvetenhet

Föreningen har anordnat populära klädbytardagar ett antal gånger, men det var premiär för leksaksbytardagen. Ett evenemang som står i bjärt kontrast till Black Friday som lockade köpsugna människor in i butikerna dagen innan.

Varje år i november firas En köpfri dag (Buy Nothing Day) världen över av miljoner människor som har fått nog av shopping- och konsumtionshets. Det är en internationell kampanj som syftar till att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster världen över.

– Ja, eftersom det är köpfria dagen idag vill vi visa alternativ för ett mer hållbart samhälle, därför blev det just idag vi valde att göra det här.

adyan-och-aya-azad-kollade-in aya-azad-tog-sikte-pa-en-friso ett-gang-foraldrar-med-sina-te