Miljömärka kommunpolitiker

Under våren och sommaren har vi i piteåkretsen arbetat med att ta fram en enkät som syftar till att miljömärka politiker i Piteå kommun inför valen nu till hösten.

Enkäten består av ca 20 frågor och berör frågor kring bl.a. miljö, skog, cykel, gruvor, hållbar stad och långsiktigt hållbar samhällsutveckling och har delats ut till politikerna i kommunen.

Miljömärkningen är riktad till politikerna, inte partier, ungefär som riksföreningens miljömärkningar av EU-politiker tidigare i vår. Förhoppningen är därför att det ska finnas någon inom varje parti som jobbar extra för miljön och hållbar utveckling och att det därför ska kunna gå att kryssa för en sådan person oavsett vilket parti man röstar på i höst.

Sista inlämningsdatum för politikerna är i slutet av juli, därefter ska vi utvärdera svaren och i mitten av augusti förhoppningsvis kunna diplomera flera bra politiker under en trevlig sammankomst.

Nu är det inte säkert att det blir miljömärkta politiker i varje parti, men förhoppningsvis så många som möjligt. Vi tror att resultatet av detta kommer kunna hjälpa väljarna i Piteå att rösta fram personer som verkligen bryr sig om vår framtid.

So stay tuned, to be continued!

För frågor kring miljömärkning av kommunpolitiker kontakta:
Niklas Johansson
n_johansson@hotmail.com